Lektion 2
Tidsplan
Emne | Varighed |
Opsamling fra forrige uge | 4 |
Sundhedsbudskab og ugens klap | 2 |
Opvarmning og øvelse | 20 |
Diskussion | 10 |
Opsummering af ugens sundhedsbudskab | 3 |
Hjemmeopgave | 2 |
Afrunding og afslutning | 4 |
Opsamling fra forrige uge
Opgaven fra forrige uges lektion 2 var at gå, cykle eller løbe til skole og/eller være aktiv i frikvarterene. Spørg eleverne ind til hvordan det har været, eksempelvis via nedenstående spørgsmål:
- Hvordan lykkedes du med det?
- Hvordan kom du til og fra skole?
Sundhedsbudskabet
- Alkohol, rygning og stoffer er sundhedsskadelige, da de øger risikoen for sygdom
samt for tidlig død. - Alkoholindtag påvirker balancen, reaktionstiden og fodboldpræstationen negativt.
- Rygning skaber afhængighed og øger risikoen for at få kræft, herunder lungekræft.
- Rygning påvirker akut din kondition negativt, fordi kulilten binder røde blodlegemer. 1-2 cigaretter nedsætter derfor øjeblikkeligt iltoptagelsen med 5%.
- Det anbefales ikke at ryge e-cigaretter, da man endnu ikke kender konsekvenserne.
- Brug gerne aktivitetskortene “Nej til tobak“, “Nej til e-cigaretter“, “Nej til alkohol“ og
“Nej til stoffer“, når du forklarer eleverne om ugens sundhedsbudskab.
Ugens klap
- I lektion 1 lærte vi, hvordan man kan drible udenom forsvarsspillerne. I dag skal vi lære,
hvordan man undgår alkohol, tobak og stoffer. - Klap-klap-klap “Nej til røg!”. Klap-klap-klap ”Nej til røg!”.
Opvarmningsøvelse:
I denne øvelse skal eleverne træne deres driblefærdigheder, mens de undgår tobak, e-cigaretter, alkohol og stoffer.
- Opstil en bane, med 5 kegler - lidt forskudt af hinanden. Den ene kegle er startkeglen, mens de andre symboliserer tobak, e-cigaretter, stoffer og alkohol, som eleverne skal undgå. Det illustreres ved at lægge aktivitetskort ved 4 af keglerne.
- Eleverne skal én efter én drible rundt om keglerne.
- Rammes én af keglerne, skal hele holdet løbe ud og befri eleven via en berøring, inden der kan dribles videre.
- Når alle eleverne har prøvet at drible enkeltvis, kan laves der en stafet-konkurrence.
- Der er fire i hver gruppe, og de første elever på hvert hold starter på fælles signal.
- De skal drible rundt om deres kegler og tilbage igen, før bolden kan afleveres til den næste på holdet.
- Når man har afleveret til den næste i køen, går man bagerst og sætter sig ned.
- Den næste elev gør det samme, og det hold hvor alle først har lavet øvelsen og sat sig ned vinder.
- Når et hold er færdigt, laver alle på holdet sprællemænd, indtil de andre hold også er færdige.
Variation
- Hvis man rammer en kegle, laver hele holdet tre englehop hver.
Øvelse: Omvendtmål
- Opstil en bane på 20x15 meter, hvor målene vender omvendt.
- Der skal være plads til at spille bagom målene, så banen inddeles i to målzoner og en midterzone. Målzonerne markeres med toppe.
- Eleverne spiller 3 mod 3, og hvert hold skal have haft mindst tre berøringer i midterzonen for at kunne score.
- Der må ikke være en målmand, og alle fra det angribende hold, skal være i målzonen, før der kan scores.
Variation
- Placer kegler i midterzonen som repræsenterer alkohol, tobak, e-cigaretter og stoffer.
- Hvis man rammer en af disse kegler, får modstanderholdet bolden.
Diskussion
Stil eleverne spørgsmål om rygning, alkohol og stoffer, eksempelvis:
- Hvad ved I om rygning, alkohol og stoffer?
- Hvordan kan du modstå presset fra rygning, alkohol og stoffer?
Svar: Hav venner, der bekymrer sig for dig og din sundhed frem for venner, der kun vil se seje ud. Vælg positive fritidsaktiviteter og gerne sport og bevægelse. - Hvilke konsekvenser kan rygning, alkoholindtag og indtag af stoffer medføre?
Svar: Man risikerer at blive afhængig og derudover øger det risikoen for en for tidlig død samt for at blive syg.
Opsummering af lektionens sundhedsbudskab
- Alkohol, rygning og stoffer er sundhedsskadeligt, idet det øger risikoen for en for tidlig død samt for at blive syg.
- Man kan blive afhængig af at ryge cigaretter, og tobaksrøg kan give KOL (Kronisk Obstruktiv Lungesygdom) og flere former for kræft.
- Hvis nogle tager stoffer, ryger cigaretter eller drikker alkohol, er det ikke nødvendigvis kun skadeligt for dem selv, men kan også være skadeligt for deres omgivelser.
- Ønsker du som underviser at læse mere om rygning, alkohol og stoffer, kan du gøre det i ’Informationsark uge 4', som tilgås HER.
Hjemmeopgave
- Forklar en anden, f.eks. et familiemedlem, hvor skadeligt det er at ryge, tage stoffer eller drikke for meget alkohol.