Lektion 2

Tidsplan

Emne Varighed
Opsamling fra forrige uge 4
Sundhedsbudskab og ugens klap 2
Opvarmning og øvelse 20
Diskussion 10
Opsummering af ugens sundhedsbudskab 3
Hjemmeopgave 2
Afrunding og afslutning 4

 

Opsamling fra forrige uge

Opgaven fra forrige uges lektion 2 var at gå, cykle eller løbe til skole og/eller være aktiv i frikvarterene. Spørg eleverne ind til hvordan det har været, eksempelvis via nedenstående spørgsmål:

  • Hvordan lykkedes du med det?
  • Hvordan kom du til og fra skole?


Sundhedsbudskabet

  • Alkohol, rygning og stoffer er sundhedsskadelige, da de øger risikoen for sygdom
    samt for tidlig død.
  • Alkoholindtag påvirker balancen, reaktionstiden og fodboldpræstationen negativt.
  • Rygning skaber afhængighed og øger risikoen for at få kræft, herunder lungekræft.
  • Rygning påvirker akut din kondition negativt, fordi kulilten binder røde blodlegemer. 1-2 cigaretter nedsætter derfor øjeblikkeligt iltoptagelsen med 5%.
  • Det anbefales ikke at ryge e-cigaretter, da man endnu ikke kender konsekvenserne.
  • Brug gerne aktivitetskortene “Nej til tobak“, “Nej til e-cigaretter“, “Nej til alkohol“ og
    “Nej til stoffer“, når du forklarer eleverne om ugens sundhedsbudskab.


Ugens klap

  • I lektion 1 lærte vi, hvordan man kan drible udenom forsvarsspillerne. I dag skal vi lære,
    hvordan man undgår alkohol, tobak og stoffer.
  • Klap-klap-klap “Nej til røg!”. Klap-klap-klap ”Nej til røg!”.

Opvarmningsøvelse:


I denne øvelse skal eleverne træne deres driblefærdigheder, mens de undgår tobak, e-cigaretter, alkohol og stoffer.

  • Opstil en bane, med 5 kegler - lidt forskudt af hinanden. Den ene kegle er startkeglen, mens de andre symboliserer tobak, e-cigaretter, stoffer og alkohol, som eleverne skal undgå. Det illustreres ved at lægge aktivitetskort ved 4 af keglerne.
  • Eleverne skal én efter én drible rundt om keglerne.
  • Rammes én af keglerne, skal hele holdet løbe ud og befri eleven via en berøring, inden der kan dribles videre.
  • Når alle eleverne har prøvet at drible enkeltvis, kan laves der en stafet-konkurrence.
  • Der er fire i hver gruppe, og de første elever på hvert hold starter på fælles signal.
  • De skal drible rundt om deres kegler og tilbage igen, før bolden kan afleveres til den næste på holdet.
  • Når man har afleveret til den næste i køen, går man bagerst og sætter sig ned.
  • Den næste elev gør det samme, og det hold hvor alle først har lavet øvelsen og sat sig ned vinder.
  • Når et hold er færdigt, laver alle på holdet sprællemænd, indtil de andre hold også er færdige.

Variation

  • Hvis man rammer en kegle, laver hele holdet tre englehop hver.

Øvelse: Omvendtmål

  • Opstil en bane på 20x15 meter, hvor målene vender omvendt.
  • Der skal være plads til at spille bagom målene, så banen inddeles i to målzoner og en midterzone. Målzonerne markeres med toppe.
  • Eleverne spiller 3 mod 3, og hvert hold skal have haft mindst tre berøringer i midterzonen for at kunne score.
  • Der må ikke være en målmand, og alle fra det angribende hold, skal være i målzonen, før der kan scores.


Variation

  • Placer kegler i midterzonen som repræsenterer alkohol, tobak, e-cigaretter og stoffer.
  • Hvis man rammer en af disse kegler, får modstanderholdet bolden.


Diskussion

Stil eleverne spørgsmål om rygning, alkohol og stoffer, eksempelvis:

  • Hvad ved I om rygning, alkohol og stoffer?
  • Hvordan kan du modstå presset fra rygning, alkohol og stoffer?
    Svar: Hav venner, der bekymrer sig for dig og din sundhed frem for venner, der kun vil se seje ud. Vælg positive fritidsaktiviteter og gerne sport og bevægelse.
  • Hvilke konsekvenser kan rygning, alkoholindtag og indtag af stoffer medføre?
    Svar: Man risikerer at blive afhængig og derudover øger det risikoen for en for tidlig død samt for at blive syg.


Opsummering af lektionens sundhedsbudskab

  • Alkohol, rygning og stoffer er sundhedsskadeligt, idet det øger risikoen for en for tidlig død samt for at blive syg.
  • Man kan blive afhængig af at ryge cigaretter, og tobaksrøg kan give KOL (Kronisk Obstruktiv Lungesygdom) og flere former for kræft.
  • Hvis nogle tager stoffer, ryger cigaretter eller drikker alkohol, er det ikke nødvendigvis kun skadeligt for dem selv, men kan også være skadeligt for deres omgivelser.
  • Ønsker du som underviser at læse mere om rygning, alkohol og stoffer, kan du gøre det i ’Informationsark uge 4', som tilgås HER.


Hjemmeopgave

  • Forklar en anden, f.eks. et familiemedlem, hvor skadeligt det er at ryge, tage stoffer eller drikke for meget alkohol.