National undersøgelse skal afdække børn og unges tilfredshed og trivsel på fodboldbanerne
150.000 børn og unge, som er medlem af en fodboldklub i Danmark, skal hjælpe med at kortlægge tilfredsheden og trivslen i dansk fodbold.
Næste uge modtager 150.000 fodboldglade børn og unge landet over et spørgeskema fra DBU, der skal hjælpe med at kortlægge, hvordan medlemstilfredsheden ser ud i dansk fodbold.
Den skal sikre viden om, hvordan de unge klubmedlemmer ser på børne- og ungdomstrænere, tilfredsheden med fodboldens fysiske rammer, spillerens syn på livet i en klub og meget andet.
Undersøgelsen evaluerer DBU’s strategi
I 2022 lancerede DBU en ny strategi. Den nationale undersøgelse har en tæt tilknytning til strategien.
Det seneste år har været fantastisk for fodbolden i Danmark. Der var en massiv fremgang i antallet af medlemmer i danske klubber, da klubbernes medlemstal blev offentliggjort tidligere på året. Hele 373.500 spiller fodbold i Danmark – heraf over 85.000 piger og kvinder, som udgør en vigtig og hurtigt voksende del af fodbolden.
En del af DBU’s strategi handler om at fastholde og tiltrække medlemmer. Derfor er kvaliteten i tilbuddene til medlemmerne helt essentiel.
DBU har et mål om, at 90 procent af alle børn skal være meget tilfredse med at være medlem i deres klub. I 2022 var status, at 83 procent af de 0-12-årige var meget tilfredse. Nu skal der laves en ny stikprøvemåling, som kan vise, hvordan tilfredshedsgraden har udviklet sig blandt de fodboldspillende børn siden 2022.
DBU har også et mål om at fastholde og tiltrække flere børn og unge. Der er sat nye, ambitiøse mål om at have 150.000 0-12-årige medlemmer og 80.000 13-18-årige medlemmer i 2025.
”Fodbold er fællesskaber og gode oplevelser. Vi arbejder for, at alle børn – drenge som piger – får en positiv oplevelse i deres klub. Det er vigtigt for os at fastholde de mange piger, der er begyndt at spille fodbold, så de føler sig set og inkluderet. Desværre ser vi også, at mistrivsel kan forekomme, selv på fodboldbanen, og det ønsker vi at opdage og handle på. Undersøgelsen giver os vigtig indsigt i, hvor vi står, og hvordan vi kan gøre endnu mere for at styrke trivslen blandt vores medlemmer,” siger administrerende direktør Erik Brøgger Rasmussen.